×

Huiskamer in SJG Weert voelde als een gezellig uitje

1 april 2015
Categorie: Patiëntenverhalen, Verpleegafdeling 3, Verpleegafdeling 4

Staf Breugelmans (87) enthousiast over jongste initiatief voor kwetsbare ouderen

Een lekkende hartklep, levercirrose, ontstekingen aan de galblaas en alvleesklier, bronchitis, darmverstoppingen, een longafwijking en een ingezakte wervel. Staf Breugelmans (87) uit Weert mogen we gerust een medisch wonder noemen. Ondanks een waslijst aan chronische aandoeningen die het dagelijks leven behoorlijk beperken, probeert de geboren Vlaming zoveel mogelijk te genieten. “Als het ook maar even kan, ga ik er met mijn rollator op uit. Koffie drinken met vrienden, een wijntje pakken of lekker eten in de stad. Ik kan niet goed alleen thuis zijn.”


Eind vorig jaar werd Staf met vocht op de longen opgenomen in SJG Weert. Twee weken moest hij daar blijven, zo was de verwachting. “Normaal gesproken lig je in een ziekenhuis de hele dag in bed. Je enige uitje is een wandeling op de gang. Maar ik had het geluk dat er op de derde etage net een nieuwe huiskamer was geopend”, vertelt de 87-jarige Weertenaar.

Actief en op de been
Ouderen met vaak meerdere chronische aandoeningen, krijgen in deze sfeervol ingerichte huiskamer, de zorg die ze nodig hebben en blijven met gerichte spel- en bewegingsactiviteiten zoveel mogelijk actief en op de been. Patiënten ontbijten en lunchen er ook samen, omdat het gezelliger is en stimulerend werkt. Zien eten, doet eten. Deze veilige, comfortabele omgeving met veel persoonlijke aandacht zorgt ervoor dat kwetsbare ouderen sneller herstellen en in een zo goed mogelijke conditie naar huis gaan.

‘Alles was mogelijk’
“De huiskamer was geweldig”, vertelt Staf. “Ik heb er veel gelachen, genoten van het samenzijn en fijne contacten gelegd. Samen de dag beginnen met het ontbijt. Een praatje maken. Lekker puzzelen, sjoelen, kaarten of even de ogen sluiten in een relaxstoel. Het kon er allemaal. De artsen namen in hun dagelijkse ronde ook de huiskamer mee. En als ik een onderzoek had, werd ik keurig opgehaald en na afloop weer teruggebracht. Heel soepel ging dat. Sommige patiënten die niet goed ter been waren, werden zelfs in hun bed de huiskamer binnengereden.” De Weertenaar neemt zijn petje af voor het personeel. “Koffie, thee, warme chocolademelk of fruit: ik werd op mijn wenken bediend. In tegenstelling tot de meeste andere patiënten deed ik niet mee aan het bewegingsprogramma in de huiskamer. Ik ging dan lekker puzzelen of relaxen in een gemakkelijke stoel. Rond half een ’s middags ging ik terug naar m’n kamer om te rusten.”

Dagelijks uitje
Dankzij zijn verblijf in de huiskamer voelde Staf zich minder ziek tijdens zijn ziekenhuisopname. “Sterker nog: ik fleurde helemaal op. Een van de medepatiënten was een oude maat van me met wie ik vroeger vaker een biertje dronk. Dat maakte het extra speciaal.” Vlak voor zijn ontslag uit het ziekenhuis, kreeg Staf Breugelmans geheel onverwacht de zoveelste medische tegenslag voor zijn kiezen. Vanwege een bacterie op de hartklep moest hij een maand langer in het ziekenhuis blijven. Na een zware antibioticakuur probeert hij nu thuis weer voorzichtig het leven op te pakken. “Ik ben snel moe en duizelig. Elke ochtend slik ik ruim twintig medicijnen. Het is heel simpel: mijn hart pompt niet goed meer en daar is niks aan te doen. Gelukkig word ik thuis voortreffelijk geholpen door de medewerkers van Land van Horne. Daarnaast staat mijn bovenbuurvrouw dag en nacht voor me klaar.” Uit zijn ogen spreekt moed en pure levenskracht. “Stafke Breugelmans is nog niet van plan om te gaan. Ik blijf die Belgische bourgondiër die er graag op uit gaat. Daarom voelde die huiskamer in SJG Weert voor mij zo goed. Het was mijn dagelijkse uitje.”

“Ouderenzorg is in SJG Weert sinds een paar jaar speerpunt van beleid. Dat zie je inmiddels overal terug in het ziekenhuis”, vertelt Elly Gubbels, projectleider bij de Ouderenbond. “Stoelen met armleuningen zodat mensen makkelijker kunnen zitten. Parkeerplekken voor rolstoelgebruikers. Duidelijke letters voor de bewegwijzering in het ziekenhuis. Noem maar op. Nog belangrijker dan wat mensen zien, is wat mensen ervaren in SJG Weert. Dokters en verpleegkundigen spelen in op de oudere cliënt doordat elke zeventigplusser een vragenlijst invult bij ziekenhuisopname. Zo krijg je een veel beter beeld, niet alleen medisch maar ook van de totale leefwijze van de cliënt.”

Sneller herstel
Senioren in een ziekenhuis hebben die speciale aandacht nodig, weet Elly Gubbels. “Het gebeurt nogal eens dat ouderen zieker uit ziekenhuizen komen dan dat ze er in gingen. Op hogere leeftijd loop je bijvoorbeeld meer risico op acute verwardheid of ondervoeding. Een verblijf in een totaal andere omgeving als een ziekenhuis kan juist gezondheidsproblemen oproepen. SJG Weert speelt daar al geruime tijd op in en heeft ouderenzorg als prioriteit in haar vaandel staan. Het is belangrijk om te weten welk eten een oudere patiënt lekker vindt. De verpleegafdeling heeft er een huiskamer bijgekregen, senioren mogen daar in hun gewone kleding verblijven als het even kan. Zo wordt die totaal andere omgeving meer behaaglijk, meer thuis.” Het genezingsproces van ouderen vraagt meer van dokters en verpleegkundigen dan bij jongere cliënten. Elly Gubbels: “Je moet genoeg drinken om te herstellen, dat geldt voor iedereen, maar ouderen doen dat vaak niet uit zichzelf. Daarom wordt er nu gewerkt met gekleurde bekers, die meer opvallen. Daardoor wordt er meer gedronken, zo simpel kan het zijn. De verpleegkundigen stimuleren ouderen om na een ingreep zo snel mogelijk weer in beweging te komen. Het draagt allemaal bij aan een sneller herstel.”

Luisteren
SJG Weert is beloond voor alle inspanningen met het keurmerk Seniorvriendelijk Ziekenhuis. “Dat werkt door tot de dag van vandaag. De zorg wordt continu verbeterd om aan de eisen te blijven voldoen. Voor het nieuwe keurmerk - van 2015 - wordt zwaar getild aan een soepele overgang na het ontslag uit het ziekenhuis. Bij thuiskomst moeten huisarts en wijkverpleegkundige goed op de hoogte zijn van hoe de patiënt er aan toe is. Daar moet het ziekenhuis voor zorgen.” Elly Gubbels ziet het allemaal met veel genoegen gebeuren. “Het ziekenhuis heeft een gigantische vooruitgang geboekt. Natuurlijk zijn er ook nog punten ter verbetering. Die bespreken we dan met de geriater en de projectleider ouderenzorg. Er wordt naar ons geluisterd, zoals er in het ziekenhuis ook goed naar de ouderen wordt geluisterd.”


Gezondheidskrant SJG Weert  • nummer 2  •  april 2015  •  pagina 1

© 2014 SJG Weert | Gerealiseerd door Finetic en Beeldvang